Skip to Content

Algemene voorwaarden


1. Identiteits- en contactgegevens van de onderneming

Naam: Cox, Wesley 
Commerciële naam: Félico 
Rechtsvorm: Eenmanszaak
Adres: Hoevestraat 28, 3580 Beringen
Ondernemingsnummer: 0775.734.536
Btw-nummer: BE 0775.734.536
E-mail: party@felico.be
Tel: +32 (0)479 17 73 95


2. Geldigheid, kennisname en aanvaarding

2.1 Deze algemene voorwaarden maken integraal deel uit van alle offertes, bestel- en leverbonnen, overeenkomsten en facturen van Félico. De voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes en overeenkomsten tussen Félico en de klant, met uitsluiting van alle bijzondere of algemene voorwaarden van de klant. 

2.2 Door beroep te doen op Félico verklaart de klant uitdrukkelijk kennis te hebben van deze algemene voorwaarden en ze te aanvaarden. Félico streeft ernaar om de klant voldoende gelegenheid te bieden om de algemene voorwaarden te raadplegen en zodoende te aanvaarden. De klant kan deze algemene voorwaarden vrij inzien via de website of er een kopie van aanvragen door een e-mail te sturen naar party@felico.be. 

2.3 Eventuele nietigheid of ongeldigheid van een van deze voorwaarden brengt niet de nietigheid mee van de andere bedingen of van de overeenkomst. De ongeldige of nietige bepalingen dienen dan gelezen te worden als een geldige bepaling waarbij het resultaat zo dicht mogelijk bij het beoogde resultaat van de ongeldige of nietige bepaling ligt.

2.4 Indien Félico en de klant een afzonderlijke schriftelijke overeenkomst sluiten, zullen de bepalingen van de afzonderlijke overeenkomst voorrang hebben op deze algemene voorwaarden, voor zover hierin is toegestemd door Félico. Deze algemene voorwaarden zullen dan dienen als aanvullend recht, voor zover van toepassing.


3. Boekingen en reservaties

3.1 Boekingen en reservaties kunnen aangevraagd worden door een bestelling te plaatsen via de website, een e-mail te sturen naar party@felico.be of door telefonisch contact op te nemen via het nummer +32 (0)479 17 73 95. 

3.2 De overeenkomst komt tot stand door het plaatsen van een bestelling via de website, het maken van een boeking via e-mail of telefoon en bevestiging daarvan door Félico. Aanvaarde bestellingen, boekingen of reservaties worden door Félico aan de klant bevestigd middels een bestel- en betalingsbevestiging per e-mail.

3.3 Félico behoudt zich het recht voor om aanvragen van boekingen en reservaties naar eigen goeddunken te aanvaarden of te weigeren. Aanvragen afkomstig van een klant met wie een geschil bestaat of van een frauduleus lijkend profiel of waaruit een ernstige tekortkoming van de klant blijkt, mogen door Félico geannuleerd of geweigerd worden zonder dat Félico hiervoor een vergoeding verschuldigd is aan de klant. 


4. Offertes

4.1 Offertes worden gemaakt onder alle voorbehoud en zijn zonder verplichting vanwege Félico.

4.2 Offertes gelden steeds enkel voor de in de offerte vermelde tijd. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, is dit een termijn van dertig (30) dagen. 

4.3 Uit offertes, prijsopgaven of (raam)overeenkomsten uit het verleden kunnen geen rechten ontleend worden voor toekomstige opdrachten.


5. Waarborg

5.1 Verhuur van springkastelen: Een waarborg van €50 (vijftig euro) wordt aangerekend. Deze waarborg wordt terugbetaald bij ophaling van het springkasteel, mits het springkasteel in dezelfde staat verkeert als bij plaatsing. Bij beschadiging door niet toegestane voorwerpen in en rond het springkasteel of abnormale vervuiling door bijvoorbeeld voedsel- en/of drankresten of door toedoen van huisdieren zal de waarborg ingehouden worden en zullen de kosten voor de reiniging en/of herstelling mee in rekening gebracht worden.

5.2 Verhuur van andere feestmaterialen: Bij verhuur van andere feestmaterialen wordt de waarborg per huurperiode en/of gevraagd materiaal berekend.


6. Betaal- en factuurvoorwaarden

6.1 Alle prijzen die Félico al dan niet mondeling of via de website, sociale media, e-mail of enig ander kanaal, aan de klant meedeelt, zijn in euro. Félico is een kleine onderneming die valt onder de btw-vrijstellingsregeling kleine ondernemingen. Er wordt dus geen btw aangerekend. Tijdelijke aanbiedingen, verzendkosten, invoerrechten, taksen, accijnzen en eventuele andere bijkomende kosten of aanbiedingen die onder specifieke voorwaarden geschieden, zijn niet in de prijs inbegrepen en worden apart weergegeven.

6.2 Bestellingen die via de website gedaan worden dienen, tenzij anders overeengekomen, onmiddellijk via de website te worden betaald bij plaatsing van de bestelling. De betaalmogelijkheden zijn: Bancontact, en online betalen via KBC en Belfius. 

6.3 Indien er wordt gewerkt met een bestelling op factuur, dienen facturen betaald te worden binnen een termijn van 30 (dertig) dagen, te rekenen vanaf de dag na hun verzending per e-mail of drie dagen na verzending per post. Félico behoudt zich tevens het recht voor om voorschotten te vragen. 

6.4 Bij overschrijding van de betaaltermijn, om welke reden ook, kan Félico een invorderingsprocedure starten, al dan niet via een externe partij aan wie zij hiervoor de nodige klantgegevens overmaakt. De klant blijft in elk geval gehouden tot een volledige vergoeding van de buitengerechtelijke en/of gerechtelijke incassokosten.

6.5 Factuurinvordering bij consumenten conform Boek XIX Wetboek Economisch Recht:

Na overschrijding van de betaaltermijn ontvangt de klant een gratis betaalherinnering en een termijn van 14 (veertien) dagen om het verschuldigde bedrag te voldoen. Voor deze eerste betaalherinnering worden geen kosten aangerekend. Bij overschrijding van de in de betaalherinnering vermelde termijn worden volgende invorderingskosten opeisbaar:

- Verwijlinteresten cf. art. 5 Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties: Dit is de interest tegen de referentie-interestvoet vermeerderd met acht procentpunten en afgerond tot het hogere halve procentpunt.

- Eenmalig forfaitair schadebeding: 

  • 20,00 € voor schuldvorderingen kleiner of gelijk aan 150,00 € 
  • 30,00 € + 10% op het openstaande bedrag in de schijf tussen 150,01€ en 500,00€ 
  • 65,00 € + 5% op het openstaande bedrag in de schijf tussen 500,01€ met een maximum van 2.000,00€

6.6 Factuurinvordering bij ondernemingen: 

Bij laattijdige betaling zullen de verschuldigde bedragen van rechtswege en zonder ingebrekestelling verhoogd worden met een interest die gelijk is aan de referentie-interestvoet, vermeerderd met acht procentpunten en afgerond tot het hogere halve procentpunt. Bovendien worden de op de vervaldag verschuldigde, maar niet betaalde, bedragen van rechtswege en zonder ingebrekestelling vermeerderd met een forfaitaire schadevergoeding van 10% van het nog verschuldigde bedrag, met een minimum van 40 euro, onverminderd het recht van Félico op een redelijke schadeloosstelling voor alle andere invorderingskosten welke dat vaste bedrag te boven gaan en die ontstaan zijn door de laattijdige betaling. 

6.7 Bij niet-betaling van een factuur op de vervaldag, worden alle openstaande facturen onmiddellijk en volledig opeisbaar.

6.8 Bij niet-betaling van een factuur, behoudt Félico zich het recht voor om, zonder enige ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst, de verdere leveringen en/of prestaties op te schorten totdat de betaling werd voldaan, ofwel de overeenkomst als ontbonden te beschouwen, onverminderd haar aanspraak tot schadeloosstelling.

6.9 De klant dient de facturen, in geval van betwisting van de factuur, door middel van een aangetekende brief te protesteren binnen de 8 (acht) kalenderdagen na de ontvangst ervan, en dit op straffe van verval.


7. Annulatiebeleid  

7.1 De klant moet voor de aanvraag tot annulatie steeds een e-mail sturen naar party@felico.be of telefonisch contact opnemen via het nummer +32 (0)479 17 73 95.

7.2 Kosteloze annulering is enkel mogelijk voor annuleringen die minimaal 4 (vier) weken voorafgaand aan de levering van de goederen of diensten worden gedaan. 

7.3 In geval van annulering 3 (drie) weken voorafgaand aan de levering van de goederen of diensten wordt 25% (vijfentwintig procent) van de totale offerteprijs in rekening gebracht en is de klant gehouden dit te betalen. 

7.4 In geval van annulering 2 (twee) weken voorafgaand aan de levering van de goederen of diensten wordt 50% (vijftig procent) van de totale offerteprijs in rekening gebracht en is de klant gehouden dit te betalen. 

7.5 In geval van annulering 1 (één) week voorafgaand aan de levering van de goederen of diensten wordt 75% (vijfenzeventig procent) van de totale offerteprijs in rekening gebracht en is de klant gehouden dit te betalen. 

7.6 In geval van annulering minder dan 1 (een) week voorafgaand aan de levering van de goederen of diensten wordt de totale offerteprijs in rekening gebracht en is de klant gehouden dit te betalen. 

7.7 Huur van springkastelen voor 1 (een) dag: Indien de klant een springkasteel heeft gehuurd voor één dag, kan er in geval van slecht weer, kosteloos worden geannuleerd tot 24u (vierentwintig uur) voor de levering van het springkasteel. Om te bepalen of het gaat om slecht weer en er dus aanspraak gemaakt kan worden op dit artikel, wordt er door Félico gekeken naar buienradars en/of weerberichten. 

7.8 Huur van springkastelen: Indien op een afgesproken dag de weersomstandigheden zodanig slecht zijn (bijvoorbeeld hevige wind boven 30 km/u, hevige regenval, storm  en/of onweer) dat het springkasteel niet veilig kan worden opgesteld, behoudt Félico zich het recht voor om de levering van het springkasteel te annuleren. 


8. Levering en plaatsing van springkastelen en geluid- en lichtinstallaties 

8.1 Springkastelen: Bij aflevering van het springkasteel zal er een leverbon voorgelegd worden die door de klant dient ondertekend te worden. Deze leverbon bevat een opsomming van wat is afgeleverd door Félico en bevat een checklist die met de klant overlopen wordt inzake de staat van de afgeleverde goederen. 

8.2 Voor de plaatsing van een springkasteel moet het volgende in acht genomen worden: 

  • Er moet door de klant een vlotte doorgang voorzien worden naar de plek waar het springkasteel geplaatst wordt. De minimale breedte van de doorgang wordt per springkasteel vermeld op de website, alsook in de offerte en in de bevestiging.
  • De ondergrond moet vlak en vrij zijn van scherpe of puntige voorwerpen. De soort ondergrond dient door de klant altijd meegedeeld te worden in zijn/haar aanvraag van een offerte.
  • De klant zorgt ervoor dat er een stopcontact met aarding (220v, 16A) beschikbaar is binnen 20 meter van de plaats waar het springkasteel moet worden opgesteld.
  • De klant zorgt ervoor dat er minimaal 1 extra persoon aanwezig is die kan helpen bij het opstellen en/of de afbraak van het springkasteel. 
  • Elke vorm van schoeisel en scherpe voorwerpen zoals sleutels, brillen, speelgoed,… alsook voeding en dranken zijn ten strengste verboden op het springkasteel. 
  • Het is verboden om te klimmen op de muren en het dak van het springkasteel.
  • Er dient ten alle tijden toezicht gehouden te worden door een volwassene wanneer minderjarigen het springkasteel betreden. 

Indien aan deze voorwaarden niet voldaan is, heeft Félico steeds het recht om de levering van het springkasteel te weigeren of stop te zetten, zonder de klant daarvoor een vergoeding verschuldigd te zijn. 

8.3 De klant mag het springkasteel niet verplaatsen.

8.4 Geluids- en lichtinstallaties: Voor de plaatsing van geluid- en lichtinstallaties moet het volgende in acht genomen worden: 

  • De klant moet voldoende plaats voorzien, te weten een vrije plek van minimaal 3m op 2m;
  • De klant voorziet een vrije tafel met minimale afmetingen 80cm breed, 100cm lang en 75cm hoog;
  • De klant voorziet een beschikbaar stopcontact met aarding binnen een afstand van 10 meter van waar de geluids- en/of lichtinstallatie moet worden opgesteld.
  • De klant zorgt ervoor dat er minimaal 1 extra persoon aanwezig is die kan helpen bij het in- en/of uitladen van de bestelwagen.
  • De klant mag de installaties zelf niet behandelen, gebruiken en/of bedienen. Deze mogen enkel worden behandeld, gebruikt en bediend door Félico, tenzij anders overeengekomen tussen de klant en Félico.

Indien aan deze voorwaarden niet voldaan is, heeft Félico steeds het recht om de levering van de geluids- en/of lichtinstallatie te weigeren of stop te zetten, zonder de klant daarvoor een vergoeding verschuldigd te zijn. 


9. Overmacht en aansprakelijkheid

9.1 Félico mag de overeenkomst ontbinden of zijn verplichtingen tijdelijk opschorten, indien hij zijn verplichtingen niet kan nakomen door tijdelijke of blijvende overmacht. In dat geval is Félico enkel verplicht te leveren, dan wel de andere verbintenissen uit te voeren, zodra dit redelijkerwijze mogelijk is. Indien uitvoering van zijn verplichtingen blijvend onmogelijk is geworden, heeft de klant recht op teruggave van reeds aan Félico betaalde bedragen, zonder bijkomende schadevergoeding, voor bestelde goederen of diensten die nog niet geleverd werden. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en rechtspraak wordt begrepen, alle van buitenaf komende oorzaken (die niet door de klant werden veroorzaakt), voorzien of niet voorzien, waarop Félico geen invloed of controle kan uitoefenen, maar waardoor Félico niet in staat is zijn verplichtingen na te komen. Daaronder worden in ieder geval, maar niet uitsluitend, begrepen: brand, ongeval, ziekte, foutieve levering door derden, werkstaking, oproer, oorlog, maatregelen van overheidswege en transportbelemmeringen.

9.2 Indien Félico, bij het ontstaan van de overmachtsituatie, al gedeeltelijk aan zijn verplichtingen heeft voldaan of slechts gedeeltelijk aan zijn verplichtingen kan voldoen, is hij gerechtigd het reeds uitgevoerde werk of de reeds geleverde goederen, afzonderlijk te factureren en is de klant gehouden deze factuur te voldoen.

9.3 De aansprakelijkheid van Félico en/of zijn aangestelden is beperkt tot directe schade en is enkel inroepbaar voor zover deze het gevolg zou zijn van zijn opzet, zijn grove schuld of die van zijn aangestelden of lasthebbers, of, behoudens overmacht, voor het niet-uitvoeren van een verbintenis die een van de voornaamste prestaties van de overeenkomst vormt. Félico is nooit aansprakelijk voor of gehouden tot vergoeding van immateriële, indirecte of gevolgschade, met inbegrip van (doch niet beperkt tot) winstderving, omzetverlies, inkomstenderving, productiebeperkingen, administratie- of personeelskosten, een verhoging van de algemene kosten, verlies van cliënteel of vorderingen van derden.

9.4 Voor zover Félico bij de uitvoering van zijn verbintenissen afhankelijk is van de medewerking, diensten en leveringen van derden, is hij niet aansprakelijk voor enige schade voortvloeiend uit hun fout.

9.5 Het bedrag van de aansprakelijkheid van Félico is ten allen tijde en in elk geval beperkt tot maximaal het bedrag dat terzake door de aansprakelijkheidsverzekering van Félico wordt uitgekeerd. Indien er geen tussenkomst is van een verzekering, is de aansprakelijkheid van Félico beperkt tot maximaal het factuurbedrag van de geleverde goederen of diensten die de aansprakelijkheid van Félico hebben geactiveerd.

9.6 Indien een der partijen de overeenkomst niet, slechts gedeeltelijk of incorrect uitvoert, verwittigt de partij die schade geleden heeft, de andere partij hiervan schriftelijk binnen de 14 (veertien) kalenderdagen met opgave van reden en een inschatting van de geleden schade. 

9.7 Indien de klant door een contractuele of buitencontractuele tekortkoming uit zijn hoofde, de aansprakelijkheid van Félico in het gedrang brengt, dient hij of zij alle nodige maatregelen te nemen om Félico te vrijwaren van elke schade die hij hierdoor kan oplopen. 

9.8 Félico is niet aansprakelijk voor schade aan gras- en bloemperken door gebruik van het gehuurde materiaal.

9.9 Het is de verantwoordelijkheid van de klant om de geleverde goederen met de nodige zorg te behandelen en eventuele gebreken zo spoedig mogelijk te melden. De klant dient er ook op toe te zien dat de geleverde goederen niet beschadigd worden door derden en/of door andere materialen of gereedschappen. De klant is aansprakelijk voor verlies of diefstal van de gehuurde goederen. 


10. Eigendomsvoorbehoud 

10.1 Alle overeenkomsten tot inzake de verhuur van springkastelen en ander feestmateriaal, gesloten tussen Félico en de klant, zijn overeenkomsten van bepaalde duur. De specifieke periode wordt voorafgaand aan de overeenkomst overeengekomen en schriftelijk vermeld in de offerte, bestelbevestiging en factuur. De goederen blijven te allen tijde eigendom van Félico. De klant erkent dat het de goederen enkel aan hem/haar wordt verstrekt voor gebruik gedurende de overeengekomen periode en voor het doel dat werd vastgelegd in de offerte en/of bestelbevestiging. De klant  erkent dat geen enkel recht van eigendom of andere zakelijke rechten worden overgedragen. De klant is verplicht de goederen in goede staat te houden en te beschermen tegen beschadiging, verlies of claims van derden.

10.2 Bij het niet tijdig retourneren van de goederen behoudt Félico zich het recht voor om volledige vervangingskosten, evenals eventuele aanvullende kosten voor vertraging, in rekening te brengen.


11. Verwerking van persoonsgegevens

11.1 Félico en/of zijn aangestelde(n) verzamelen en verwerken de persoonsgegevens die zij van de klant ontvangen met het oog op de uitvoering van de overeenkomst, voldoen van bestellingen, levering van goederen en diensten, behandeling van klachten, factuurinvordering, het klantenbeheer en de boekhouding en direct marketing in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Belgische wetgeving ter zake. De rechtsgronden zijn de uitvoering van de overeenkomst, toestemming, het vervullen van wettelijke en reglementaire verplichtingen en/of het gerechtvaardigd belang. Meer weten? Lees het privacybeleid van Félico op de website (#url invoegen#). 


12. Geschillen en toepasselijk recht 

12.1 In geval van geschillen die voortvloeien uit of verband houden met deze algemene voorwaarden, de geldigheid, de uitvoering of de interpretatie van de overeenkomst of de dienstverlening, zullen partijen streven naar een minnelijke oplossing.

12.2 Het Belgisch recht is van toepassing op geschillen met betrekking tot deze algemene voorwaarden, de geldigheid, de uitvoering of de interpretatie van de overeenkomst of de dienstverlening, die niet via minnelijke weg kunnen worden opgelost, met uitzondering wanneer de dwingende bepalingen inzake toepasselijk recht voor consumenten spelen en een ander recht aanwijzen. Bij gerechtelijke geschillen zijn de (Belgische) rechtbanken van Antwerpen afdeling Hasselt bevoegd, behalve wanneer de dwingende bepalingen inzake consumentenovereenkomsten van toepassing zijn en een andere rechtbank aanduiden.